De instrumenten van mindfulness ingezet voor meer focus en om stress te herkennen en te beheersen.

Wat is de Mindfulness Challenge in het kort?

De Mindfulness Challenge is een stap voor stap ontdekkingsreis waarin de zin en betekenis van mindfulness verkend worden. Medewerkers proberen spelenderwijs verschillende technieken, soms begeleid en soms zelfstandig, soms in groepen en soms alleen.

Hoe gaat het in zijn werk?

Dit zijn de drie hoofd elementen van de Mindfulness Challenge:

Groepsbijeenkomst
Groepsbijeenkomsten. Onder begeleiding van een cursus begeleider en een erkend mindfulness coach wordt er informatie gegeven, groepsgesprekken gehouden en oefeningen gedaan.
Calm app
Zelfstandig oefenen. Met behulp van een digitaal programma oefenen deelnemers zoveel mogelijk dagelijks, waar en wanneer hun dat het beste uitkomt. De app houdt gemotiveerd en houdt de voortgang bij.
Spire ademhalingsmeter
Bio feedback. Met kleine, moderne apparaten kunnen de hersengolven en de ademhaling gemeten worden. Dit geeft direct inzicht in wat er aan de hand is, en direct handvatten om daarmee aan de slag te gaan.

Wat maakt de Mindfulness Challenge anders?

De meeste mindfulness cursussen gaan uit van een flinke serie lessen, elk bijvoorbeeld 2 weken uit elkaar. Dit vergt niet alleen relatief veel tijd van de deelnemers, maar heeft ook moeite met het opbouwen van een dagelijkse gewoonte. En daar draait het nou juist om bij mindfulness.

In de mindfulness challenge worden in slechts drie bijeenkomsten de nodige informatie en motivatie gegeven. Met het digitale programma wordt dagelijks zelf geoefend en via de apparaten direct feedback gegeven. Dagelijkse herinnering, dagelijkse oefening en dagelijkse feedback geven de beste kans op een dagelijkse gewoonte. Meer resultaat tegen minder investering!

Hoe kan mindfulness helpen op het werk?

Werk kan heel dominant zijn. Er is altijd meer dat zou moeten gebeuren. De agenda, collega’s en klanten vragen allemaal om aandacht en we willen ze maar al te graag van dienst zijn. En we hebben er allemaal nog een sociaal leven naast, hoe verschillend dat ook kan zijn van persoon tot persoon. Met moderne middelen en het nieuwe werken lopen kan het nog door elkaar ook. Het risico ‘geleefd te worden’ is groot.

Mindfulness kan ons helpen bij:

  • Stress herkennen. Het herkennen van de signalen van het lichaam, de goede en minder goede. Welke situaties stimuleren, en welke blokkeren?
  • Omgaan met stress. Met oefeningen is het mogelijk om de beleving en de gevolgen van stress te be├»nvloeden. Lichaam en geest als een ijzersterk team.
  • Aandachtig zijn. We zijn het meest productief en voelen ons daar goed bij als we ons ten volle aan een taak kunnen wijden. Of dat nou voor een kwartier of een hele ochtend is, focus op het hier en nu helpt.

Meer weten?

Neem contact met ons op, en wij vertellen u graag wat de mogelijkheden zijn.